Tot oktober is het vakantietijd in huize Vido. Om de leemte te vullen heb ik een pagina gemaakt met videoclips, korte films en filmfragmenten, van oude favoriet tot pas ontdekt curiosum. Het thema van week 39: clips from the eighties.
Happy Mondays – Wrote For Luck (1988)
Happy Mondays is niet per se een favoriete band van me, behalve als het gaat om de speciale mix van de single Wrote For Luck. Geen idee of deze videomix ook op een van hun platen staat. In ieder geval niet op het album Bummed. De video is opgenomen in de Hacienda te Manchester en de mannen van de Mondays zijn, zoals te verwachten, zwaar onder invloed van alcohol en andere medicijnen. Terwijl Bez zijn ledematen losgooit op de dansvloer, probeert vocalist Shaun Ryder zijn teksten te onthouden. Om hen heen dansen de discobezoekers alsof er niets aan de hand is. Een van hen is zangeres Eilidh Bradley, zangeres van de band Solar Race. Ryder buigt een paar keer in extase in en uit het kader, belicht door stroboscopen die beurtelings op normale snelheid en vertraagd worden afgedraaid. De bandleden zijn vastgelegd in hun natuurlijke habitat. Ze voelen zich duidelijk thuis en op hun gemak op de dansvloer. Het had een momentopname uit een documentaire kunnen zijn. Een documentaire over gelukzaligheid.
Astral Bodies – Just Like Everybody Else (1989)
Sinds de tentoonstelling Nederclips, eerder dit jaar in het Stedelijk Museum van Den Bosch, is de videoclip bij Just Like Everybody Else van Astral Bodies makkelijk te vinden op YouTube. Het Amsterdamse kunstenaarscollectief was het vervolg op Blue Murder, de band rondom de artistieke gebroeders Van der Ploeg die zelfs nog een keer op Pinkpop hebben gestaan. Jongste broer Rogier van der Ploeg werd met zijn bedrijf Czar Films een van de Nederlandse videoclippioniers.De animatie waarmee Just Like Everybody Else wordt gevisualiseerd toont aan hoe ver je kunt komen met een beperkt budget, engelengeduld, gesloopte elektronica en een flinke dosis creativiteit.
Frontline Assembly – Mindphaser (1992)
Vandaag smokkel ik even. Mindphaser van de Canadese band Frontline Assembly is niet uit de jaren tachtig, maar uitgebracht in 1992. De gebruikte filmbeelden stammen echter uit 1989, het jaar waarin de Japanse film Gunhed uitkwam. Naar verluid is Gunhed een van de vele Japanse sciencefictionfilms die het aanzien niet waard zijn, ondanks de spectaculaire trucages. Na het ondergaan van de abominabele sciencefictionfilm Sayonara Jupiter (Koji Hashimoto, 1984) kan ik me daar wel iets bij voorstellen. Toch heb ik dankzij Frontline Assembly jarenlang in de veronderstelling geleefd dat Gunhed een verloren kleinood was en op z’n minst een vergeten meesterwerk. De makers van de videoclip hebben zich echter beperkt tot de meest opwindende momenten uit de film en daar beelden van de Canadese muzikanten tussen gemonteerd. Als je Gunhed wilt zien kun je je dus beter beperken tot deze videoclip.
Cocteau Twins – Aikea Guinea (1985)
Zangeres Elizabeth Fraser en gitarist/producer Robin Guthrie van Cocteau Twins uit Schotland waren weinig te spreken over de eerste videoclip die bij een van hun singles werd gemaakt. Om een gotisch tintje aan het filmpje te geven moest Frazer paraderen door het interieur van een oude kerk, maar Cocteau Twins moest niets hebben van een dergelijke gotische aanpak. De band was meer gecharmeerd van de clip bij Aikea Guinea die zich afspeelt op een meer vertrouwde plek: thuis. Thuis mag gelachen worden (als contrast met de misplaatste ernst in de eerdere clip) en thuis kan soms meer fotogeniek zijn dan een monumentale kerk.
Belfegore – All That I Wanted (1984)
All That I Wanted is hapklare industriële wave van een Duitse gitarist/zanger, een Canadese drummer en een Amerikaanse bassist. Het idee voor de video is simpel: de wereld is op hol geslagen, de zanger incluis, en iedereen wordt opgejaagd door de cameraploeg op een strook strand nabij een grote Amerikaanse stad. Het effect van de filmmethode is dat de kijker na afloop net zo uitgeput is als de rennende muzikanten en figuranten. Het verslavende filmpje overleeft makkelijk meerdere keren kijken. Ooit in Nederland 1 keer uitgezonden via het Britse muziekprogramma The Tube.