Moonlight (Barry Jenkins, 2016)

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedin

Moonlight werd het afgelopen jaar met prijzen overladen en is dit jaar genomineerd voor acht Oscars. De bescheiden film gaat over een opgroeiende jongen die kampt met zijn identiteit en zich staande probeert te houden in een criminele achterbuurt in Miami. Moonlight onderscheidt zich van andere films die zich in het drugsmilieu afspelen door de kalme wijze waarop het verhaal wordt verteld en het ontbreken van clichés.

Moonlight begint bij de kleine Chiron (Alex R. Hibbert), een Afro-Amerikaanse tiener in een ruige buurt in Miami. Al op jonge leeftijd weet hij dat hij anders is dan de anderen, maar hij is nog te jong om zijn geaardheid te begrijpen en te benoemen. De stille jongen wordt door medescholieren Little genoemd en na schooltijd gepest. Hij vindt geen bescherming bij zijn alleenstaande, aan drugs verslaafde moeder Paula (Naomie Harris). De zachtmoedige dealer Juan (Mahershala Ali) en diens vriendin Teresa (Janelle Monáe) ontfermen zich over de jongen. Juan wordt voor Chiron een vaderfiguur en een rolmodel.

Moonlight (Ashton Sanders)

De film is in drie hoofdstukken opgesplitst. Elk hoofdstuk heeft een eigen naam: Little, Chiron en Black. De namen staan voor drie fasen in het leven van het hoofdpersonage en suggereren ook een gespleten persoonlijkheid. Hij moet zijn homoseksualiteit verborgen houden om uitstoting te vermijden. Het lukt de middelbare scholier Chiron (Ashton Sanders) niet om onder de radar te blijven. Op het schoolplein wordt hij lastiggevallen door de gewelddadige Terrel (Patrick Decile). Terrel wekt vanwege zijn feminiene lange haren de indruk dat hij door middel van agressie zijn eigen homoseksuele gevoelens probeert te onderdrukken. De volwassen Chiron (Trevante Rhodes) beschermt zichzelf door zich anders voor te doen dan hij in werkelijkheid is. Hij heeft de bijnaam Black en verbergt zich achter het imago van een onbevreesde drugsdealer. Niemand weet dat zijn gouden tanden nep zijn.

De twijfel over de eigen identiteit komt ook tot uiting op de soundtrack waarin de contemplatieve score van componist Nicholas Britell en een compositie van Mozart worden afgewisseld met oude soul en stoere hiphop. Chiron luistert liever naar Aretha Franklin en Barbara Lewis, maar zijn imago dwingt hem om Goodie Mob heel hard af te spelen in zijn auto. In een standaardfilm over het drugsmilieu binnen een Afro-Amerikaanse gemeenschap zou hiphop de overhand hebben gehad, maar Moonlight is geen standaardfilm.

Moonlight (Trevante Rhodes)

Regisseur Barry Jenkins vermijdt de clichés die bij doorsnee drugsfilms horen. Verwacht geen schietpartijen of conflicten tussen drugsbendes en de politie en tussen bendes onderling. De drastische wendingen in het leven van Chiron vinden in stilte plaats, zoals in de scène aan de eettafel waarin de kleine jongen aan Juan en Teresa vraagt naar de betekenis van het woord faggot. De twee daaropvolgende hoofdstukken bevatten elk een gelijksoortige aardverschuiving op fluistersterkte. Die ingehouden toon maakt deze kleine film groot.

9/10

One thought on “Moonlight (Barry Jenkins, 2016)

  1. Ik vond ’em eerlijk gezegd nogal tegenvallen. Het personage dat Chiron speelt raakte me niet, en het verhaal had best wat minder braaf en donkerder van toon gemogen. In het verlengde daarvan kwamen met name uit de vertelstructuur (m.i.) wél een flink aantal clichés naar voren. Die drie fases vertellen niets wat in andere films of verhalen over ontluikende (homo)seksualiteit nog niet getoond is.

    Ik genoot wel van Jenkins’ minimalistische aanpak, maar vind het wat onterecht dat Moonlight zo de hemel in wordt geprezen. Profiteert echt van de zwarte cast en de thematiek, na die Oscar-controverse van vorig jaar. Tel maar na: ook Loving, Hidden Figures en Fences meerdere nominaties.

    Dan kijk ik toch veel meer uit naar een politieke biopic als Jackie (je recensie bewaar ik nog even, want dat wordt voor mij post 16-2, schat ik).

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *