Excision (Richard Bates Jr., 2012)

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedin

Excision

Volgend jaar draait de remake van Brian De Palma’s Carrie uit 1976 in de Nederlandse bioscoop. Dat wordt hoogstwaarschijnlijk een overbodige exercitie vol spectaculair bedoelde computertrucages waar niemand op zit te wachten. Een betere optie is Excision, eveneens een verhaal over een geplaagde tiener waarbij het bloed rijkelijk vloeit.

Regisseur Richard Bates Jr. bouwt met zijn debuut voort op zijn gelijknamige korte film uit 2008. In beide films is Pauline het eigenaardige meisje achter in de klas, door zowel klasgenoten als docenten met minachting aangekeken. Ze lijkt op een kruising tussen Patti Smith en een cro-magnon. Kenners van de mij verder onbekende serie 90210 zullen met grote moeite actrice AnnaLynne McCord achter deze vermomming herkennen. Opgroeiend in een verstikkende, kleinburgerlijke buitenwijk, onder het bewind van een dominante religieuze moeder (Traci Lord), heeft Pauline een verwrongen blik op alles wat met seksualiteit te maken heeft. Ze is gefascineerd door bloed en droomt ervan later chirurg te worden. Geen gezonde combinatie.

Zoals een goede puber betaamt verzet Pauline zich tegen ouders, school en kerk. Tijdens haar avondlijke gebeden spreekt ze God spottend toe. I haven’t read your book in its entirety. Just can’t bring myself to invest that much time into a work of literature that’s received so many mixed reviews. Dominee William krijgt de wind van voren tijdens het verplichte wekelijkse gesprek onder vier ogen. De dominee wordt gespeeld door niemand minder dan regisseur John Waters, the pope of trash en maker van onder meer het spraakmakende Pink Flamingos (1972).

De casting van de bijrollen mag geïnspireerd genoemd worden. Bates Jr. wilde zoveel mogelijk personen uit zijn favoriete films voorbij laten komen. Geholpen door de gevatte dialogen in zijn compromisloze script lukte het hem cultfiguren als Malcolm McDowell (A Clockwork Orange) en Ray Wise (Laura Palmers vader in Twin Peaks) te strikken. Een andere bekend gezicht is de dove actrice Marlee Matlin, winnares van een Oscar voor Children Of A Lesser God (1986). De controversiële actrice Traci Lord is een revelatie als moeder. Lord speelt haar rol alsof ze in een serieus familiedrama zit. Ze geeft haar onsympathieke personage daarmee waardigheid en versterkt tegelijkertijd de donkere humor die in het script verborgen zit. De actrice laat zich niet verleiden tot de hysterie waar Piper Laurie de moeder van Carrie in 1976 zo angstaanjagend mee maakte.

excision2

 

Afstandelijkheid is een stijlmiddel in de film. De decors in Excision ogen steriel. De belichting is vaak fel. De camera plaatst de personages voor het merendeel centraal in het brede beeld. In plaats van allerlei ingewikkelde camerabewegingen, waar ambitieuze jonge regisseurs zich doorgaans graag toe laten verleiden, houdt Richard Bates Jr. het camerastandpunt meestal statisch. Volgens het commentaar op de Amerikaanse Blu-ray heeft hij zich daarbij laten inspireren door Jim Jarmusch en David Cronenberg (met name Spider uit 2002). De camera beweegt alleen tijdens de grand guignol in de droomscènes (geïnspireerd door kunstenaar Matthew Barney en surrealist Alejandro Jodorowsky) en wanneer een liedje een scène voortdrijft. De enige invloed van Brian De Palma uit zich in een enkele slow motion.

Door de strakke vormgeving maakt Excision een uiterst geconcentreerde indruk. De film is gedraaid met de precisie van een ziekenhuisoperatie. Ondanks de afstandelijke aanpak is het slot hartverscheurend.

De Amerikaanse Blu-ray die ik heb gezien is uitsluitend Regio A. Binnenkort verschijnt de film ook in een Europese editie.

8/10