Tonsler Park (Kevin Jerome Everson, 2017)

Facebooktwitterpinterestlinkedin

Tonsler Park is een van de films op een onlangs uitgebrachte Blu-ray met een selectie uit het werk van kunstenaar, fotograaf en filmmaker Kevin Jerome Everson (1965). De documentaire volgt een dag op een stemlokaal in Virginia.

Kevin Jerome Everson filmt het alledaagse leven in Afro-Amerikaanse gemeenschappen verspreid over de Verenigde Staten. Zijn documentaires zijn experimenteel; zonder toelichting of bijgaand commentaar. De kijker moet zelf op zoek naar rode draden en centrale thema’s. In twee eerdere lange films die ik zag, Spicebush (2005) en The Island Of St. Matthews (2013), wisselt Everson verschillende film- en videoformaten af om licht te werpen op onder meer onderwijs en het leven na tegenspoed. Bewoners nabij de Tombigbee River in Mississippi vertellen in The Island Of St. Matthews over de grote overstroming van 1973. Velen van hen hebben daarbij persoonlijke bezittingen verloren zoals familiefoto’s. Er is niets tastbaars overgebleven van hun familiegeschiedenis. Wat rest zijn de verhalen. De film laat mensen zien die hun gemeenschap weer hebben opgebouwd en nu beter zijn voorbereid op eventuele toekomstige overstromingen.

Tonsler Park is ook met een optimistische instelling gemaakt. In de film zijn we getuige van een democratie in volle bedrijvigheid. Everson observeert de verkiezingsdag van november 2016 met behulp van een 16mm camera en zwart-witfilm. Hij focust zich op de Afro-Amerikaanse vrijwilligers die ervoor zorgen dat de dag gestroomlijnd verloopt. De camera richt zich vrijwel volledig op hun gezichten. Bijna elk gezicht blijft net zolang in beeld tot de filmspoel gewisseld moet worden. Regelmatig verdwijnen de gefilmde mensen achter ruggen van kiezers die zich bij de balie melden. Het geluid loopt niet synchroon; soms hoor je de camera pas ratelen terwijl we al een tijdje naar een nieuwe filmstrook kijken. Door de drukte is er toch niets te verstaan wat gezegd wordt.

Tonsler Park toont de toewijding van de trotse vrijwilligers, hun concentratie, hun oprechte interesse in anderen en ook het plezier dat een lange dag op het stemlokaal met zich meebrengt. Ze weten wat er op het spel staat en maken gebruik van alle rechten die ze sinds 1964 hebben. De kijker kent de uitkomst van deze verkiezingsdag en weet dat democratie in de VS anno 2020 niet meer zo vanzelfsprekend is als het in november 2016 was. De gefilmde mensen kunnen niet vermoeden dat hun land vier jaar lang geterroriseerd zal worden door een sociopaat met een narcistische persoonlijkheidsstoornis. Ze kunnen ook niet weten welke rol hun stad tijdens diens bewind gaat spelen. Pas laat in de film wordt duidelijk waar de film is opgenomen. Met een schok las ik de naam op het textielkoord van een naambadge. Het stemlokaal bevindt zich in Charlottesville.

Tonsler Park werkt waarschijnlijk beter in een bioscoop of als installatie in een museum. De documentaire vergt thuis vanaf de bank gezien een geduldige houding. De shots zijn lang en statisch. Een enkele keer wordt vanuit de hand gefilmd. Ik had in eerste instantie moeite om me te concentreren, maar raakte gaandeweg toch gefascineerd door expressieve gezichten van de getoonde mensen. Everson biedt bewust heel veel ruimte om toeschouwers aan te zetten tot eigen gedachten en conclusies.


How You Live Your Story: Selected Works by Kevin Jerome Everson is sinds deze maand als regiovrije, dubbele Blu-ray verkrijgbaar via Britse import.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.