Matmos + RAZMOTCHIKI KATUSHEK live in OCCII (10 juni 2022)

Facebooktwitterpinterestlinkedin

De muziekavond in OCCII zag er vrijdag iets anders uit dan was gepland. M.C. Schmidt van het Amerikaanse duo Matmos had eerder op de dag positief getest voor COVID-19. Hij moest zich afmelden en het optreden overlaten aan partner Drew Daniel. Het concert op halve kracht werd omgedoopt tot Drew Daniel Plays the Sound of Matmos, inclusief een zeskanaals presentatie van het nieuwe album Regards/Ukłony dla Bogusław Schaeffer.

Matmos uit Baltimore brengt muziek voort uit allerlei geluidsbronnen, van de complexe composities uit de archieven van Poolse avant-gardecomponist Bogusław Schaeffer, zoals op het recente album, tot de meest basale huishoudelijke gebruiksvoorwerpen. Het album Ultimate Care II (2016) is volledig opgebouwd uit de geluiden van de wasmachine in de woning van producers M.C. Schmidt en Drew Daniel. Daniel begon zijn solo-optreden vrijdag met het live samplen van een uit twee delen bestaand blauw plastic object. Hij draaide de piepende twee helften, trok ze uit elkaar en liet er een microfoon mee rondzingen. Een paar minuten later klonk uit de laptop een ritme alsof de geest van een tablaspeler uit het niets op het podium was gematerialiseerd. Zoemende melodielijnen mengden zich met het geroezemoes van publiek bij de bar dat door de microfoon was opgevangen. Drew Daniel had ondertussen het mondkapje afgedaan waarmee hij was opgekomen. Het basismateriaal in het tweede nummer bestond uit een plak vinyl dat Daniel uit de hoes trok van het album Guitar Man (1972) van Bread. Hij sloeg de plaat kapot, schraapte over de scherven en creëerde zo een dancetrack waarin geen spoor meer van de Amerikaanse softrockband was te bespeuren.

Drew Daniel Plays the Sound of Matmos

Voor aanvang van het derde nummer deelde Daniel kleine percussie-eieren uit aan mensen in het publiek. Ze kregen de opdracht mee te spelen in een zo eenvoudig mogelijk ritme terwijl de muzikant met een kleine speaker door de verdonkerde zaal dwaalde en even uit het zicht verdween. Een enkeling bleef na afloop van het nummer nog enige tijd verder schudden als een junkie met ontwenningsverschijnselen. De rest van het optreden was minder live, met de vertoning van een paar videoclips en een collage die rechtstreeks uit de laptop kwam zonder tussenkomst van zichtbare voorwerpen. Op het scherm achter Daniel reisde onder meer een camera door menselijke holtes. Geluiden, melodieën, ritmepatronen en de verdwaalde stem van The Weatherman uit Negativland stroomden zuiver en helder als een stromende bergbeek uit de zes speakers die over de zaal waren verspreid.

Muziek van Matmos klinkt op plaat soms abstract en academisch, maar de wijze waarop het wordt voortgebracht is altijd speels. Die speelsheid was ook een belangrijk bestanddeel bij het Nederlandse podiumdebuut van voorprogramma RAZMOTCHIKI KATUSHEK. Het duo Ekaterina Fedorova (Iva Nova, ZGA, FIGS) en Remko Muermans (ex-Zea) was uit Sint-Petersburg gereisd voor een Nederlandse minitournee. Muermans stond net zo uitbundig achter zijn elektronische instrumenten te springen zoals veertien jaar geleden tijdens zijn optredens met Zea. Hij toverde een rijke hoeveelheid samples uit de apparatuur voor hem. Stemmen uit films en televisieseries, flarden punk- en metalgitaren en een vrolijke sousafoon stuiterden als pingpongballen over en langs elkaar. Sequencermotieven uit diverse dancestijlen werden in rap tempo afgewisseld. Tracktitels op het album Knots, zoals Acid, Chiqago en Industrance, geven een beetje een indicatie in welke muzikale richting je het moet zoeken.

RAZMOTCHIKI KATUSHEK

Ekaterina Fedorova hield de stortvloed aan geluiden onder controle met drumpartijen op zowel een ouderwetse drumkit als elektronische drumpads en allerhande toegevoegde percussie, waaronder een immense veer rechts naast haar en een kleine snaarconstructie die klonk als een voorwerp dat was ontsnapt uit de kelder van Sonic Youth. Er werd hard gewerkt en nog meer gezweet op de vloer van de uitverkochte OCCII. Aan het lang aangehouden applaus te oordelen, werd het speelplezier van het duo zeer gewaardeerd door het aanwezige internationale publiek.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd.