It Dockumer Lokaeltsje – Alles Is Goed (2020)

Facebooktwitterpinterestlinkedin

Het Friese trio It Dockumer Lokaeltsje speelt graag doorgedraaide versies van geliefde evergreens. Op de compilatie It Dockumer Totaeltsje (1990) komen Johnny Guitar Watson, David Bowie, Johnny Cash, Ultravox en natuurlijk Baba & Roody voorbij. De cover van DAFs Der Rauber Und Der Prinz stond jarenlang op de setlist. It Dockumer Lokaeltsje vond het de hoogste tijd om een compleet album van DAF in het Fries te vertalen en op te nemen. Het resultaat werd vorige week vrijdag gepresenteerd in OCCII.

Het derde album Alles Ist Gut (1981) van Deutsch Amerikanische Freundschaft kortweg DAF bevat tien compacte, minimalistische tracks met machinale dance. Robert Görl drumt mee met herhalende sequencerbassen als basis voor de met veel extra adem gedeclameerde oprispingen van vocalist Gabi Delgado-López. Het duo inspireerde vrachtladingen industriële dance bands, EBM-formaties en synthpunkers. Dit jaar wordt DAF geëerd door de Friese postpunkers van It Dockumer Lokaeltsje. Hun interpretatie van Alles Ist Gut kreeg de titel Alles Is Goed.

Het Duitse duo werd door producer Conny Plank tijdens de opnamesessies eind 1980 en begin 1981 aangemoedigd om de nummers in zijn studio te laten ontstaan in plaats van volledig voorbereid aan de slag te gaan. Die spontaniteit ontbreekt vanzelfsprekend aan de doordachte arrangementen van de Friezen. It Dockumer Lokaeltsje ontregelt zoveel mogelijk en daar past geen eenvoudige vierkwartsmaat bij. De band schudt de originele nummers los, net zo lang tot drummer/zanger Fritz de Jong in Ik Yn It Echt (Ich und die Wirklichkeit) over de trommels begint te struikelen en dwars tegen het ritme ingaat van zijn maatjes Peter Sijbenga (zang/bas) en Systse J. van Essen (gitaar). De muzikanten voegen waar nodig een melodie toe die aan het origineel ontbreekt. De openingsriff in Myn Hert Dat Slacht (Mein Herz macht Bum) zou niet hebben misstaan op een plaat van Sebadoh.

Als er iets aan Alles Is Goed ontbreekt dan is dat seks, wat live een ietsje wordt gecompenseerd door het bouwvakkersdecolleté van Van Essen. Het spaarzame hijgen van Sijbenga komt nergens in de buurt van de nauwelijks ingehouden opwinding van Delgado-López. Choqueren is er dit keer ook niet bij. De indertijd controversiële opsomming van dictators in Der Mussolini verandert in De Mussolini in een onschuldig klinkende, koddige scheldpartij. De Dockumer Avant Funk is zoals gebruikelijk rijk aan humor, iets waar je DAF alleen met heel veel moeite op kunt betrappen. Alles Is Goed is ondanks de humor geen parodie, maar een welgemeend eerbetoon.

It Dockumer Lokaeltsje speelde de nummers van Alles Is Goed tijdens de presentatie in OCCII precies in de volgorde als op de elpee, inclusief pauzemoment om de plaat al mimend om te draaien. Het trio voegde als extraatje nummers toe van hun comebackalbum Tonger (2017) die ze moeiteloos op 45 toeren per minuut uitvoerden.

De Garnaaltjes

Humor speelde zaterdag ook een rol tijdens de voorprogramma’s. De uit Brussel afkomstige zanger Guillaume Maupin zong met sigaardoosgitarist Marceau Portron een bonte mix folkliedjes, afgewisseld met ingelaste jingles en een politiek getint lied waarin met een knipoog iedereen voor fascist werd uitgemaakt, inclusief alle leden van The Ex. Tweede act De Garnaaltjes maakte daarna veel lawaai in monotone driekwartsmaat. De band van dichters Daniël Vis en Joost Oomen speelt dronepunk en beperkte zich in OCCII tot één lang uitgesponnen nummer over marcherende garnalen. De overstuurde vocalen waren door toedoen van Auto-Tune vrijwel niet te volgen. Terwijl Vis en Oomen menigmaal in lichte paniek oogcontact met elkaar zochten, viel het spel van gitarist Marc van der Holst (The Avonden) links op het podium op vanwege zijn onbezorgde vrolijkheid. Een wegvliegend plectrum, een losgetrokken gitaarsnoer en een onwillige gitaarband maakten het plezier alleen maar groter.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *