Imagine Film Festival: Minor Premise + The Stylist

Facebooktwitterpinterestlinkedin

Tijdens de afgelopen online editie van het Imagine Film Festival draaiden twee films waarin realistische identiteitscrises de aanleiding zijn voor duistere taferelen. De hoofdpersonages in Minor Premise en The Stylist proberen elk op hun eigen manier een oplossing te vinden voor de verwarring in hun hoofd.

Neurowetenschapper Ethan (Sathya Sridharan) heeft in Minor Premise (Eric Schultz, 2020) tegenstrijdige gevoelens van wrok en verdriet na het overlijden van zijn vader Paul (Nikolas Kontomanolis). De wrok komt voort uit gebrek aan erkenning. Hij heeft een uitvinding van zijn vader omgezet in een revolutionair apparaat, maar krijgt geen recht op het patent. Het apparaat kan zowel herinneringen omzetten in beelden als het bewustzijn van mensen manipuleren. Ethan experimenteert op zichzelf in de kelder thuis en krijgt last van plotselinge black-outs. Zijn bewustzijn blijkt opgesplitst in tien losstaande identiteiten die geen weet hebben van elkaars bestaan en elkaar binnen een korte, vaststaande tijd opvolgen. Collega Alli (Paton Ashbrook) helpt hem om een oplossing te vinden voor de identiteitscrisis. Haast is geboden, want elke identiteit brandt na geruime tijd volledig op.

Paton Ashbrook in Minor Premise

De kelder van Ethan doet denken aan de werkplaats van Seth Brundle (Jeff Goldblum) in David Cronenbergs versie van The Fly. Zijn hulpvaardige Alli heet Veronica (Geena Davis). De transformatie van Seth is fysiek. Hij verandert na een foutje tijdens een transportatie-experiment langzaam in een reusachtig vlieg. De transformaties van Ethan spelen zich af in zijn brein. We zien dezelfde acteur, maar het personage verandert binnen een uur meermaals van karakter. De herinneringen aan zijn vader keren regelmatig terug, soms in zijn hoofd en soms als de ruwe opnamen die hij van zijn herinneringen heeft gemaakt. Het overlijden van vader was een schok. Het effect van die schok is een aanleiding voor psychische nood die in de film wordt verbeeld als een uit de hand gelopen wetenschappelijk experiment.

Minor Premise is een kleine productie die tijdens de coronacrisis in première ging en goed past in tijden van isolatie en verwarring. De meeste gebeurtenissen vinden met slechts enkele acteurs plaats in Ethans huis. Van de buitenwereld krijgen we nauwelijks iets mee. Sathya Sridharan mag uitgebreid de reikwijdte van zijn acteerkunst tonen. De gefragmenteerde montage voert de kijker mee in het versplinterde brein van Ethan door onder meer te putten uit de opgenomen herinneringen en CCTV-beelden. De wetenschappelijke theorieën die aan het verhaal ten grondslag liggen, staan de spanning niet in de weg. Zoals meestal in dit soort films vindt de uitleg plaats met hulp van een schoolbord. Een van de bijrollen is voor acteur Dana Ashbrook. Ik moest even opzoeken waarom zijn gezicht mij zo bekend voorkwam. Anderen zullen Ashbrook ondanks zijn grijs geworden haren waarschijnlijk meteen herkend hebben als Bobby Briggs uit Twin Peaks.

Najarra Townsend in The Stylist

Ethan heeft in Minor Premise last van te veel identiteiten. Haarstyliste Claire (Najarra Townsend) heeft in The Stylist (Jill Gevargizian, 2020) juist een gebrek aan identiteit. Enigst kind Claire is door het vroege overlijden van haar ouders vervreemd geraakt van de buitenwereld. Ze woont in haar eentje in een groot, spookachtig huis. Claire is een buitenstaander. Ze vindt geen aansluiting bij de mensen om haar heen en heeft een minderwaardigheidscomplex. Het maakt de vrouw sociaal onzichtbaar. Ze heet niet voor niets Claire, naar het Franse woord voor doorzichtig.

The Stylist gaat over identiteit als oppervlakte. Claire heeft geen zicht op wat er in andere mensen omgaat. Ze is niet in staat achter hun uiterlijk te kijken of hun handelingen juist te interpreteren. De vrouw denkt dat ze pas iemand is als ze gedrag en uiterlijke kenmerken van anderen kan imiteren. De lugubere openingsscène laat zien welke oplossing de haarstyliste heeft bedacht om zichzelf een identiteit aan te meten. Net als Ethan in Minor Premise bewaart ze haar geheim in de kelder. Claire probeert haar impulsen te beheersen door de kelder dicht te timmeren, maar die oplossing werkt averechts. Ze raakt geobsedeerd door vaste klant Olivia (een heerlijk onuitstaanbare Brea Grant) die een nieuw kapsel nodig heeft voor een aanstaande bruiloft. Claire ziet het contact met Olivia als het begin van een innige vriendschap.

De dagelijkse ongemakkelijke contacten van Claire zijn pijnlijker om te aanschouwen dan de bloederige scènes, want het realisme van haar ongemak is herkenbaarder dan de horror. The Stylist moet als genrefilm verder niet al te letterlijk worden genomen. Sommige kijkers konden niet geloven dat de politie niet in staat was Claire te vinden, zelfs met behoorlijk duidelijke CCTV-beelden tot hun beschikking. Het is binnen de film juist logisch dat de vrouw onder de radar blijft. De vrouw gaat zo onzichtbaar door het leven dat zelfs de politie haar niet kan vinden.

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *