Imagine Film Festival (5): The Signal (William Eubank, 2014)

Facebooktwitterpinterestlinkedin

the signal2

Nic (Brenton Thwaites) rijdt samen met vriendin Haley (Olivia Cooke) en zijn maatje Jonah (Beau Knapp) door de Verenigde Staten, op zoek naar de ware identiteit van de geniale hacker Nomad. Midden in de nacht vinden de drie jonge computerspecialisten Nomads onverlichte verlaten huis op een afgelegen locatie. Tot hier lijkt The Signal op een avontuurlijke road movie over drie avontuurlijke nerds, maar dat verandert snel.

Nic (die vanwege een spierziekte met behulp van krukken loopt) en Jonah pakken hun zaklantaarns en gaan op verkenningstocht. Haley blijft achter in de auto. De jongens rennen weer naar buiten omdat ze worden opgeschrikt door haar gegil. Het beeld gaat op zwart voordat we exact kunnen zien wat er aan de hand is. Nic ontwaakt in een witte ruimte en vindt een nummer op zijn arm getatoeëerd. De jongen wordt in een rolstoel door kale gangen gereden en ondervraagd door Damon (Laurence Fishburne). De man draagt permanent een wit beschermingspak en geeft weinig informatie prijs. Nic zal zelf moeten ontdekken waar hij zich bevindt, wat er met zijn vrienden is gebeurd en waarom hij niet naar buiten mag.

The Signal moet het meer hebben van de spanningsopbouw dan van de ontknoping. Het gegeven van de film lijkt erg veel op die van minstens drie gelijksoortige sciencefictionfilms die in de periode 1998-1999 verschenen. Een van die films werd een wereldwijd kassucces en wordt gezien als een moderne klassieker. De andere twee bleven in de schaduw en kregen hooguit een cultstatus. De minst bekende van de drie is een remake van een Duitse miniserie en heet The Thirteenth Floor (Josef Rusnak, 1999). De aanwezigheid van Fishburne is meer dan voldoende om te weten in welke richting het verhaal zich zal ontwikkelen.

the signal1

Voordat de ontknoping wordt geopenbaard, en al het voorafgaande op teleurstellende wijze in een nieuw daglicht wordt geplaatst, is The Signal een vermakelijk sciencefictionmysterie. De jonge cast heeft er zichtbaar zin in en de spaarzaam ingezette special effects zijn fantasierijk vormgegeven. De scènes in het steriele witte interieur worden afgewisseld met raadselachtige, erg mooi gefilmde beelden die het midden houden tussen flashbacks, flash forwards en dromen. William Eubank bewees met zijn debuutfilm Love (2011) dat hij weinig middelen nodig heeft om een situatie spanning mee te geven.

Oplettende kijkers zullen tussen de figuranten in een van de beschermende pakken het gezicht herkennen van actrice Sarah Clarke, vooral bekend als Nina Myers in de serie 24. Het lijkt erop dat het merendeel van haar rol in de montage is gesneuveld, want we vangen slechts een paar keer een glimp van haar op. Haar bijdrage is zo bescheiden dat ze geen vermelding krijgt in de credits.

Verwar The Signal vooral niet met de horrorfilm The Signal (David Bruckner, Dan Bush & Jacob Gentry, 2007).

6/10

Geef een antwoord

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *