Twee keer Ethan Hawke: A Midnight Clear (1992) en The Woman In The Fifth (2011)

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedin
A Midnight Clear

A Midnight Clear

Van de twee Blu-rays die onlangs verschenen van films met Ethan Hawke is de heruitgave van het verrassende A Midnight Clear (Keith Gordon, 1992) de interessantste. De film speelt zich af in besneeuwde Franse heuvels tijdens de Tweede Wereldoorlog en volgt een patrouille Amerikaanse soldaten die een afgelegen huis moet bewaken. De psychologische gevolgen van oorlog voeren is het meest voor de hand liggende thema, maar de film verandert een paar keer van toon en wisselt op die manier meerdere genres af. Spookt het rondom het huis of plaagt de nabijgelegen Duitse vijand met een practical joke? Als de spanning lijkt af te nemen, er zelfs even gelachen kan worden en we denken ontspannen verder te kunnen kijken, slaat de stemming drastisch om. De jonge cast bestaat naast Hawke uit onder meer Peter Berg en Kevin Dillon (de jongere broer van Matt Dillon). Gary Sinise speelt de rol van een verwarde soldaat (met de bijnaam Mother) die de film in close-up opent met een angstkreet. Als er geen sprake was geweest van ensemblespel, zou je het hele verhaal kunnen afdoen als de symptomen van zijn psychose.

The Woman In The Fifth

The Woman In The Fifth

In de Frans/Poolse coproductie La Femme Du Vème van Pawel Pawlikowski uit 2011 (onlangs in Engeland uitgegeven als The Woman In The Fifth) is Ethan Hawke op zijn beurt als centraal personage de man in de war. Vrij snel is duidelijk dat we sterk mogen twijfelen aan het perceptievermogen van de Amerikaanse literatuurprofessor en romanschrijver Tom Ricks. Zijn ex-vrouw belt meteen de politie als hij bij haar in Parijs voor de deur staat met de vraag of hij hun dochtertje mag zien. Bij het horen van de naderende sirenes rent Tom een stadsbus in. Hij wordt wakker bij het eindstation, merkt dat zijn koffer is gestolen en klopt berooid aan bij het eerste de beste goedkope hotel.

Gezien zijn geestelijk labiele toestand is de rest van de film onduidelijk welke ontmoetingen in de wereldstad daadwerkelijk plaatsvinden en welke zich enkel in zijn hoofd afspelen. Dat gegeven is geruime tijd intrigerend genoeg om te willen blijven kijken, maar bij een onbetrouwbaar perspectief ligt altijd het risico op de loer van een onbevredigend einde. Je moet er tegen kunnen dat wellicht niet alle puzzelstukjes op hun plaats zullen vallen.

A Midnight Clear 7/10 | The Woman In The Fifth 6/10