Imagine Film Festival (3) – Tiere (Greg Zglinski, 2017)

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedin

Tiere geeft een surrealistisch kijkje in het leven van het Oostenrijkse echtpaar Anna en Nick. De twee proberen halfslachtig hun huwelijk terug op de rails te krijgen tijdens een vakantie in de Zwitserse bergen. Een ongeluk onderweg maakt de lijmpoging er niet eenvoudiger op.

De relatie in Tiere tussen kinderboekenschrijfster Anna (Birgit Minichmayr) en keukenchef Nick (Philipp Hochmair) heeft betere tijden gekend. Het Oostenrijkse echtpaar gebruikt een vakantie in Zwitserland als lakmoesproef. De negatieve uitslag lijkt bij voorbaat vast te staan. Anna weet vrijwel zeker dat Nick een buitenechtelijke relatie heeft met bovenbuurvrouw Andrea. Eigenlijk vormen alle vrouwen in de ogen van Anna een gevaar voor haar huwelijk. Ze hebben allemaal het uiterlijk van actrice Mona Petri. Zij speelt zowel de rol van Andrea als die van Mischa, de collega van Nick die op het huis komt passen.

Tiere (Birgit Minichmayr)

Voordat Anna en Nick hun vakantiebestemming hebben bereikt, rijden ze met hun auto tegen een over de weg lopend schaap aan. Anna houdt aan het ongeluk een hoofdwond en een ontwrichte perceptie van tijd over. Verleden, heden en toekomst lopen door elkaar en gesprekken met Nick spelen zich in verschillende tijdszones tegelijk af. Handelingen in het Zwitserse chalet hebben opvallende overeenkomsten met de handelingen van Mischa thuis in Oostenrijk. In beide huizen bevindt zich een geheimzinnige kamer waar niemand de sleutel van heeft.

Tiere heeft ruim voor het ongeluk al surrealistische trekjes. Anna en Nick hebben onderweg dezelfde droom waarin de vrouw door de man tijdens een regenachtige nacht uit de auto wordt gesleurd. In een van de eerste scènes is te zien hoe een vrouw zich ‘s nachts vanaf een hoge verdieping laat vallen zonder dat haar levenloze lichaam vervolgens op straat is te zien. In tegenstelling tot Luis Buñuel of hedendaagse surrealisten als David Lynch en Quentin Dupieux laat regisseur Greg Zglinski zijn surrealisme niet volledig de vrije loop. Het script van Jörg Kalt (1967-2007) geeft meerdere mogelijke oorzaken voor de vreemde gebeurtenissen: de hoofdwonden van Anna en Mischa, de inhoud van het nieuwe boek dat Anna wil schrijven, haar fantasieën over de overspelige Nick en de dromen van het echtpaar.

Tiere (Philipp Hochmair)

De wereld is in Tiere een absurdistische warboel geworden omdat de leugens en fantasieën van het echtpaar te diep hun relatie zijn binnengedrongen. Dat levert voldoende voedingsbodem voor alledaags absurdisme. De film heeft de neiging om de kijker extra handvatten aan te reiken. Surrealisme werkt meestal beter (en is meer beangstigend) wanneer het volledig ongrijpbaar is en aanwijzingen en verklaringen achterwege blijven.

6/10

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *