Paarden in films: The Rider, Only The Brave, Lean On Pete en Western

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedin

The Rider

De band tussen mens en paard is heel sterk sinds het edele dier ruim drieduizend jaar voor Christus werd getemd en ingezet voor landbouw, vervoer, vermaak en oorlog. Een mens is eerder geneigd zich met een paard te vergelijken dan met een hond of een kat. Paarden hebben net als mensen geen poten en een kop, maar benen en een hoofd. De identificatie met het dier valt op in vier films die deze maand in de Nederlandse bioscopen draaien: The Rider, Only The Brave, Lean On Pete en Western.

De jonge moderne cowboy Brady (Brady Jandreau) is in The Rider (Chloé Zhao, 2017) een getalenteerde paardentrainer. Zijn andere talent is het berijden van wilde paarden tijdens wedstrijden bronc riding. Een zwaar ongeluk maakt het voor hem zo goed als onmogelijk terug te keren in de rodeo. Revaliderende Brady heeft moeite zichzelf in toom te houden. Het liefst springt hij op het eerste paard dat hij tegenkomt om terug te kunnen keren naar zijn oude leven. Het trainen van paarden staat gelijk aan het temmen van zichzelf. Als hij recht in de paardenogen kijkt, kijkt hij in zijn eigen ogen. De discipline die hij van het paard verwacht moet hij ook van zichzelf eisen.

Only The Brave

In de heldenfilm Only The Brave (Joseph Kosinski, 2017) is er een indirecte link tussen een paard en voormalige drugsgebruiker Brendan (Miles Teller). Brendan wil zijn leven weer richting geven en meldt zich bij de brandweerploeg van Eric Marsh (Josh Brolin). Marsh is een fanatieke blusser van de vele bosbranden die Prescott, Arizona teisteren. Hij wil een team opbouwen waarmee hij een professionele status kan bereiken. De man neemt een risico door de totaal onervaren Brendan een kans te geven. Later in de film wordt zijn motief duidelijk als blijkt hoeveel overeenkomsten de veteraan en de nieuweling vertonen.

Terwijl Marsh vaak van huis is, ontfermt zijn vrouw Amanda (Jennifer Connelly) zich op haar beurt in de stallen over een gehavend paard. Eric en Amanda behandelen hun beschermelingen als de kinderen die ze nooit hebben gehad. Maar er speelt meer. Net als Brady in The Rider is het paard voor Amanda een middel om een oude drang te onderdrukken, in dit geval een verslaving die ze ooit met haar man deelde.

Lean On Pete

De vijftienjarige Charley (Charlie Plummer) voelt zich aangetrokken tot paard Lean On Pete in de gelijknamige vierde speelfilm van Britse regisseur Andrew Haigh. Charley en Pete hebben met elkaar gemeen dat ze aan hun lot worden overgelaten in een wereld waarin empathie steeds minder een rol speelt. De tiener is na meerdere omzwervingen met zijn vader Ray (Travis Fimmel) beland in een achterbuurt van Portland, Oregon. Vader heeft geen tijd voor opvoeden en Charley gaat niet naar school. Tijdens een van zijn dagelijkse eenzame omzwervingen langs de randen van de stad raakt de jongen in de ban van paarden. Hij is vooral gesteld op Lean On Pete, het racepaard van louche racepaardenhouder Del (Steve Buscemi) dat binnenkort wordt afgedankt. Als Del het paard aan Mexicaanse dealers wil verkopen – die het dier zeer waarschijnlijk zullen verwerken tot vlees – grijpt Charley in. Het redden van het paard is een manier om zichzelf te redden.

Lotgenoot Lean On Pete is de enige vriend die Charley heeft. De jongen realiseert zich niet dat deze vriendschap slechts eenrichtingsverkeer is. De anders zo stille Charley komt helemaal los tijdens de lange tochten met Pete. Hij vertelt het paard wat hij nooit aan mensen zou durven vertellen. Tijdens deze scènes komt de eenzaamheid van de jongen in alle hevigheid tot uiting.

Western

Het witte paard in het leven van de middelbare loner Meinhard (Meinhard Neumann) in de Duitse film Western (Valeska Grisebach, 2017) heeft een andere functie dan in de eerdergenoemde films. Western is een hedendaagse western over een groepje Duitse arbeiders nabij een Bulgaars grensdorpje en hun moeizame relatie met de lokale bevolking. Het paard, dat rond het kamp van Duitsers graast, dient in eerste instantie voor een visuele link met de paarden in klassieke Amerikaanse westerns. Meinhard probeert via het paard toenadering te zoeken met de sceptische Bulgaren. Hij rijdt ermee het dorp binnen en ontmoet eigenaar Adrian (Syuleyman Alilov Letifov) met wie hij geleidelijk een vertrouwensband opbouwt. De andere Duitsers hebben geen behoefte aan een vriendschappelijke relatie. Zij zijn uit op de waterbron die ze nodig hebben voor het bereiden van cement.

Het paard maakt deel uit van een machtsspel dat gespeeld wordt, zowel tussen de Duitse indringers en hun Bulgaarse buren als tussen de Duitsers onderling. Binnen het spel dient het paard als een schaakstuk. Meinhard probeert met het dier het spel naar zijn hand te zetten, maar wat zal er gebeuren wanneer het schaakstuk wordt geofferd?

3 thoughts on “Paarden in films: The Rider, Only The Brave, Lean On Pete en Western

  1. Fijn stuk Gert. Lean on Pete staat voor vanavond op het programma en Western staat ook nog op de agenda voor deze zomer. The Rider vond ik de beste film van het jaar, tot nu toe dan. Ergens hoop ik stiekem dat Lean on Pete ook zo goed is.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *