The Pervert’s Guide To Ideology (Sophie Fiennes, 2012)

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedin

pervertsguide

Een van de grootst vragen waar het uitgebreide video-essay The Pervert’s Guide To Ideology de kijker mee achterlaat is: wat zit er in de neus van Slavoj Žižek? Hevig snuivend slist de Sloveense filosoof en cultuurcriticus zich begeesterd door zijn tics heen tijdens een betoog over ideologie in de wereldcinema. Met behulp van filmfragmenten laat hij de achterliggende, vaak onbedoelde ideologieën zien in publieksfavorieten als The Sound Of Music, Taxi Driver, Brief Encounter, Jaws en Titanic en cultklassiekers als They Live en Seconds. Om de zware kost te verluchtigen plaatst regisseuse Sophie Fiennes Žižek in gereconstrueerde filmdecors. De filosoof licht zijn theorieën toe liggend op het bed van Travis Bickle, zittend op een van de toiletpotten in Full Metal Jacket of drijvend tussen het schroot van James Camerons Titanic. Het komische effect dreigt de kijker bijna af te leiden van de weloverwogen argumenten.

De filosoof heeft het vaak over The Big Other. Die term heeft meerdere betekenissen en staat onder meer voor het publiek dat een mens in het dagelijks leven voor zichzelf bedenkt en voor wie hij telkens een andere rol aanneemt. In dat kader zou Reality (Matteo Garrone, 2012) een perfecte film zijn om in combinatie met The Pervert’s Guide To Ideology te vertonen. In Reality heeft het katholieke hoofdpersonage geen religie meer nodig om de keuzes in zijn leven te verantwoorden. Hij heeft de kerk en het goddelijke ingeruild voor de permanent draaiende camera’s van reality tv. The Big Other is Big Brother.

7/10