The Fighter (2010) en zijn plaats binnen de traditie van de Amerikaanse boksfilm

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedin
The Fighter

The Fighter

The Fighter past in een traditie van Amerikaanse boksfilms. Kan de film zich meten met de klassiekers?

Bokser Micky (Mark Wahlberg) moet in The Fighter (David O. Russell, 2010) zijn veeleisende familie op een zijspoor zetten om de top te bereiken. Geen eenvoudige keuze, want de band met zijn goedbedoeld amateuristisch managende moeder (Melissa Leo) en zijn aan drugs verslaafde trainerbroer (een in alle opzichten geweldige Christian Bale) is hecht. Een breuk met de familie is voor hem hetzelfde als het afhakken van een eigen ledemaat. Het familieconflict vormt de basis van The Fighter. De bokswedstrijden komen op een tweede plaats en het laatste gevecht dient als apotheose. De uitkomst van het slotgevecht zal voor niemand een verrassing zijn.

De gevechten in de klassieke noir-boksfilms Body And Soul, The Set-Up en The Harder They Fall zijn wat dat betreft interessanter, omdat in deze films sprake is van fixed fights, oftewel wedstrijden waarbij maffiose organisatoren achter de schermen bepalen wie de winnaar wordt. Het is aan de boksers of ze dat spelletje willen meespelen. Als ze de wedstrijd expres verliezen zijn de maffia en de manager tevreden en valt er geld te verdienen, maar dan zijn de vechters wel hun reputatie kwijt in de bokswereld en bij het thuisfront. Hun conflict speelt zich zowel buiten de boksring af als daarbinnen.

The Set-up

The Set-up

In Body And Soul (Robert Rossen, 1947) wil de Joodse bokser Charley (John Garfield) eigenlijk niet verliezen, omdat zijn Joodse gemeenschap mentaal in hem heeft geïnvesteerd, wat zo vlak na de Tweede Wereldoorlog geen kleinigheid is. Voor de oude bokser Stoker (Robert Ryan) gaat het in The Set-Up (Robert Wise, 1949) om zijn waardigheid en zijn eer. Stoker is wat dat betreft net een samoerai – hij pleegt nog liever harakiri dan dat hij toegeeft. De Argentijnse dommekracht Toro Moreno (Mike Lane) in The Harder They Fall (Mark Robson, 1956) heeft er geen benul van dat de uitkomst van zijn gevechten in rokerige achterkamers voor hem bekokstoofd wordt. In deze film vecht niet de bokser met zijn geweten, maar de oude PR-man Eddie (Humphrey Bogart). Eddie weet namelijk dat de Argentijn in de laatste wedstrijd voor de leeuwen geworpen wordt en vervolgens gewond en berooid op de boot terug naar huis gezet zal worden. In tegenstelling tot The Fighter hebben de gevechten in deze drie filmklassiekers een centrale positie in de plot en staan de winnaars niet bij voorbaat vast.

The Fighter 7/10 | Body And Soul 8/10 | The Set-Up 10/10 | The Harder They Fall 8/10

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *