The Book Of Eli (The Hughes Brothers, 2009)

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedin

THE BOOK OF ELI

The Book Of Eli doet verzuchten dat we het allemaal eerder en beter hebben gezien. Het post-apocalyptische landschap is verschroeid als in Mad Max en Denzel Washington heeft net als in Children Of Men een Bijbelse missie die eindigt in een roeibootje. De shootout bij een afgelegen huis is een fletse versie van het imposante long shot tijdens de laatste schermutselingen in laatstgenoemde film.

Behalve halfslachtige verwijzingen naar moderne filmklassiekers (ergens aan de muur hangt ook nog een verweerde poster van A Boy And His Dog) hebben de regisserende broers Hughes niets bijzonders te melden, behalve dan dat de mensheid zelfs na een door religieuze meningsverschillen ontstane Derde Wereldoorlog zich moet blijven vastklampen aan heilige geschriften. Zonder Bijbel geen moraal. Held Eli heeft een bible under his belt, maar de film is te gewelddadig om omarmd te worden door de Evangelische Omroep.

Bijrolspelers Tom Waits, Michael ‘Singing Detective’ Gambon en Malcolm McDowell (onvermeld in de credits!) hadden het verhaal kunnen verlevendigen, maar zijn slechts terloopse passanten (vergelijk hun bijdragen met de veel sterkere personages die Michael Caine en Danny Huston neerzetten in Children Of Men). Veel te laat in het verhaal wordt gesuggereerd dat Eli blind is, een gegeven dat met terugwerkende kracht vele vraagtekens oproept (Eli als über-Zatôichi?). Het is gezien zijn verwondingen ook onwaarschijnlijk dat Eli in staat is af te maken waar hij in de slotfase een aanvang mee maakt.

3/10