The Beaver (Jodie Foster, 2011)

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedin

thebeaver

The Beaver is een curieus geval, te beginnen bij de verkeerde associaties die de titel opwekt.

Het verhaalidee zal tijdens een dronken avond bedacht zijn en is desondanks de volgende dag toch uitgewerkt tot speelfilm. Walter (Mel Gibson) gaat zijn depressies te lijf door met de buitenwereld te communiceren via een buikspreekpop in de vorm van een bever. Op een akkefietje in de garage na loopt het allemaal zo goed af, dat het net lijkt alsof ik onderweg iets gemist heb.

Een van de meest curieuze momenten zit in het eerste gedeelte van de film, tijdens Walters beschonken zelfmoordpogingen in een hotelkamer. Walter heeft de televisie aan staan en terwijl hij zichzelf van het balkon wil storten, is op het scherm een interview te zien met Johnny Rotten. Ik zie het verband tussen de slogan no future van de Sex Pistol en het gebrek aan levensvooruitzicht bij de speelgoedfabrieksdirecteur, zelfs al is het vergezocht. Iets gekker is de eerdere connectie tussen wat de televisie toont en Walters doodswens. Is het werkelijk de bedoeling dat we een link leggen tussen de manier waarop David Carradine (te zien in een aflevering uit de serie Kung Fu) is overleden en Walters inspanning zichzelf in de douche aan zijn stropdas op te hangen?

3/10