Sean Penn & Ben Affleck uit Nederlandse bioscopen geweerd: All The King’s Men & Hollywoodland

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedin
All The King's Men

All The King’s Men

De eerste grote overeenkomst tussen All The King’s Men en Hollywoodland is dat beide Amerikaanse films de Nederlandse bioscopen niet hebben gehaald en in plaats daarvan rechtstreeks op dvd zijn uitgebracht. Dat verbaast me, want in de eerste film speelt Sean Penn een hoofdrol en in de tweede Ben Affleck, beide toch geen kleine namen op de posters. Op een enkele uitzondering na vinden films met deze acteurs meestal wel hun weg naar onze kust. De tweede grote overeenkomst is de vertelwijze in beide films.

All The King’s Men (Steven Zaillian, 2006) gaat over de eenvoudige advocaat Willie Stark (Sean Penn), zijn verkiezing tot gouverneur van Louisiana en de corrumperende invloed van macht. Starks verhaal (losjes gebaseerd op gouverneur Huey Long en in 1949 al verfilmd door Robert Rossen) wordt verteld door Jack Burden (Jude Law), een succesvolle journalist van goede komaf. De journalist neemt ontslag bij zijn krant en zich voegt bij het team van populist Stark. Burden moet van de gouverneur in het verleden van zijn opponent rechter Irwin (Anthony Hopkins) pluizen om belastend materiaal te verzamelen. De journalist wordt gedwongen familieleden, zijn oude jeugdvriend en zijn jeugdliefde te manipuleren om achter een geheim te komen dat hem uiteindelijk zelf het meeste leed berokkent.

Sean Penn is niet het enige kopstuk in All The King’s Men. De film wordt overstelpt door steracteurs: Anthony Hopkins, Kate Winslet, James Gandolfini, Mark Ruffalo en Patricia Clarkson. Hun aanwezigheid maakt het extra vreemd dat de film aan de Nederlandse bioscopen voorbij is gegaan. De oorzaak hiervan is waarschijnlijk de weinige opwinding die het verhaal weet te veroorzaken. De politieke intriges worden op degelijke wijze uit de doeken gedaan en Sean Penn heeft altijd voldoende charisma en intensiteit om door zijn spel geboeid te blijven, maar het lukt All The King’s Men niet te raken op het moment dat de film zou moeten raken.

Het belangrijkste personage in Hollywoodland (Allen Coulter, 2006) is George Reeves (Ben Affleck), een omhoog gevallen acteur die zich in de jetset van Hollywood weet te manoeuvreren om zo een doorbraak in zijn carrière te forceren. Hij schopt het in de jaren vijftig tot de titelrol in de televisieserie Superman. Tot zijn verbazing wordt de serie een grote hit, vooral onder kinderen. Hij is in eerste instantie blij met de roem totdat hij merkt dat iedereen hem vereenzelvigt met de superheld en hij voor de rest van zijn leven getypecast is (het Swiebertje-effect). Gedesillusioneerd schiet hij een kogel door zijn hoofd. Of is er sprake van moord?

Ook Hollywoodland wordt verteld aan de hand van een bijfiguur. Louis Simo (Adrian Brody) is een louche privédetective met een verre van zuiver geweten. Geobsedeerd door het onderzoek raakt hij steeds verder verwijderd van zijn zoontje die bij zijn gescheiden vrouw leeft.

Hollywoodland

Hollywoodland

Het is raar dat Hollywoodland rechtstreeks in de videotheek is beland, want de film bevat wat mij betreft een van de weinige geslaagde rollen van Ben Affleck tot nu toe. Waarschijnlijk is Affleck zo sterk omdat George Reeves op zijn lijf geschreven is. Ook Affleck is een omhoog gevallen, kleurloze acteur, een knap ogende maar lege all American boy met weinig uitstraling en met een groot aantal mislukte films op zijn naam (Chasing Amy, Forces of Nature, Pearl Harbor, Gigli, Jersey Girl, Surviving Christmas, Man About Town). In Hollywoodland verbeeldt hij overtuigend het leven van een acteur van wie de filmcarrière in duigen valt en het talent niet verder gaat dan het stoer zweven aan een touwtje. Zijn ambities reiken hoger, maar meer dan een superheld zal hij nooit worden. En hij weet het, ondanks zijn verwoede pogingen het tegendeel te bewerkstelligen.

Een van de beste momenten in de film is als de licht beschonken George Reeves in de huid van Superman in de open lucht een liveshow opvoert voor een paar honderd joelende kinderen. Vlak nadat hij zogenaamd twee boeven heeft uitgeschakeld stapt een jochie met cowboyhoed op hem af met een pistool op hem gericht. Het ventje wil zelf uittesten of kogels daadwerkelijk afketsen op het pak van Superman. Tot zijn grote schrik ziet Reeves dat het pistool niet alleen echt is, maar ook geladen. In deze ijzige scène probeert hij het kind voorzichtig op andere gedachten te brengen om te voorkomen dat hij op tragische, maar vooral ook lullige wijze zal sterven in zijn superheldenharnas.