Scott Pilgrim vs. The World vs. Catfish

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedin

img6

Het logo van Universal kan zonder probleem vrijelijk bewerkt worden, blijkt voor aanvang van Scott Pilgrim vs. The World en Catfish. Wat betreft special effects staan beide producties mijlen ver van elkaar verwijderd, maar in beide gevallen wordt het logo met hulp van primitieve computertechniek aangepast. De wereldbol en de naam van de filmstudio zijn bij Scott Pilgrim getekend met hulp van een computer uit begin jaren tachtig. De herkenningsmelodie wordt uitgevoerd door een Nintendo (zie en hoor op YouTube). Bij Catfish komt de gepixeleerde wereldbol pas in beweging als een cursorhandje het een duw geeft. De aarde verkleint vervolgens en verdwijnt in het sterrenstelsel van het logo van filmproductiebedrijf Relativity Media.

De aanleiding van Catfish is Facebook en de virtuele relatie die Nev Schulman opbouwt met zijn Facebookvriendin Megan en haar getalenteerde familie. Waar Catfish daadwerkelijk over gaat (en lees liever niet verder als je de film nog wilt zien) is het podium dat internet biedt aan pathologische leugenaars, een gevaarlijk soort mens waar je zoveel mogelijk afstand van moet nemen, vooral wanneer ze je sympathie proberen te winnen door emoties in het spel te gooien. Je mag een pathologische leugenaar zielig vinden, maar vertrouwen moet je hem of haar nooit, al was het maar voor je eigen bestwil.

Catfish

Catfish

Als je nog mocht twijfelen aan het waarheidsgehalte van de (nep)documentaire Catfish, denk dan aan de vreemde rol van Vince Pierce. De echtgenoot van personage Angela wordt in de ene scène neergezet als een simpele ziel, maar blijkt een paar scènes later, tijdens een uiteenzetting over de rol van de meerval in het leven, niets minder dan een filosoof te zijn. Weinig geloofwaardig.

Scott Pilgrim vs. The World 7/10 | Catfish 7/10