River (Jamie M. Dagg, 2015)

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedin

River 01

River is de nachtmerrie in Laos van de Amerikaanse backpacker John Lake. Hij wordt daarbij begeleid door de filmmuziek van Troum. De makers van de nadrukkelijk aanwezige dreigende drones en ambient noise blijven vreemd genoeg onvermeld op filmwebsite IMDb. Zonder de bijdragen van de twee Duitse muzikanten zou de film waarschijnlijk minder beklemmend zijn geweest.

De Canadese thriller River is het speelfilmdebuut van regisseur Jamie M. Dagg. De rol van John Lake wordt gespeeld door Rossif Sutherland, zoon van Donald Sutherland. John Lake werkt als vrijwillige arts in een klein hospitaal nabij de hoofdstad van Laos. Na een chaotisch verlopen operatie last hij op advies van zijn werkgever een korte rustpauze in en gaat hij op vakantie in het zuiden van het land.

Op de plaats van bestemming raakt John ’s nachts na een bezoek aan een bar in de problemen. Hij arriveert beschonken en bebloed op zijn logeeradres en het duurt even voordat hij zich herinnert wat zich eerder op de avond aan de oever van de rivier heeft afgespeeld. De volgende dag probeert hij te vluchten voor de gevolgen. Dat is geen eenvoudige opgave; de lange blanke toerist heeft moeite om ongezien te blijven tussen de kleine Laotianen.

River 03

River heeft een simpel uitgangspunt. Een man probeert uit handen van justitie te blijven in een voor hem onbekende omgeving, ver weg van huis. De film bestaat voor het grootste deel uit een lange achtervolging; dialogen zijn van secundair belang. Al dat rennen door een warm land zal voor Sutherland een uitputtingsslag geweest moeten zijn. Vanaf zijn nachtelijke thuiskomst na het uit de hand gelopen cafébezoek verkeert John Lake in een permanente staat van onrust. Het lukt hem niet zijn toenemende nervositeit te verbergen, ook niet tijdens het spannende eerste verhoor wanneer hij nog geen officiële verdachte is.

De overlevingstocht van John wordt begeleid door de ambient drones van Troum. De twee Duitse bandleden laten exotische invloeden achterwege; in plaats van bewerkte lokale instrumenten om het landschap muzikaal te verbeelden, gebruikt Troum elektronische effecten om te laten horen hoe John zijn omgeving ervaart. De donkere drones vormen geen warme deken, maar zijn een verstikkend geluid waar niet aan te ontkomen valt.

Vanaf het moment dat hij onderweg in een bootje stapt wordt de heenreis van de Amerikaan begeleid door dreigende elektronische muziek. De klanken geven al een beklemmend gevoel voordat de ellende begint. Hetzelfde langzame, eenvoudige motief keert terug wanneer John op de vlucht is en meevaart in een vissersbootje. De drones en vervormde trage melodieën worden later aangevuld met galmende percussie als een overdreven weergave van het luid bonkende hart van John. Hij wordt eveneens voortgedreven door paukenslagen die je eerder in het ruim van een slavengalei zou verwachten. Erg verfijnd is de muziek op zulke momenten niet, maar het zorgt er wel voor dat ook de kijker zich opgejaagd begint te voelen.

River (Rossif Sutherland als de vluchtende John Lake)

River (Rossif Sutherland als de vluchtende John Lake)

Ik weet niet hoeveel speciale composities Troum heeft gemaakt voor River. De meeste tracks zijn afkomstig van oudere platen, zoals de albums Tjukurrpa (Part One: Harmonies) (2001), Tjukurrpa (Part Three: Rhythms and Pulsations) (2003) en Autopoiesis (2004) en de 12” Ajin (2005). De tracklist bestaat uit Wrota Sfer, Litch-Brandung, Mada Shaunda, Saiwala, Saiwala Pulsing, Autpoiesis en Yemanja. Troum heeft het ongebruikte thema voor de eindscène op Bandcamp gezet.

7/10


River is via Britse import verkrijgbaar op dvd.

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *