Rabat (Victor Ponten & Jim Taihuttu, 2011)

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedin

rabat

De openingsscène geeft direct een goed gevoel over Rabat.

Hoofdpersonages Abdel, Zakaria en Nadir worden geïntroduceerd via een complex onafgebroken shot, beginnend op straat bij Abdel (Achmed Akkabi), via hem wandelend naar het buurtcentrum enkele tientallen meters verderop, even pauzerend bij Zakaria (Marwan Kenzari) die in de foyer nichtjes van Nadir (Nasrdin Dchar) probeert te versieren, tot in het feestgedruis van de zaal waar de zus van Nadir haar bruiloft viert. Het shot eindigt bij de drie vrienden naast elkaar aan de bar.

De twee regisseurs van reclamebureau Habbekrats tonen met deze introductie talent, lef en ambitie. Ook hun muziekkeuze is opvallend en doordacht. In plaats van voorspelbare dreunende hiphop, zoals je zou verwachten van een film die mede wordt gefinancierd door label Top Notch, klinken ouderwetse Europese luisterliedjes over de AM-radio van de taxi waarmee de jonge mannen een tocht ondernemen naar de Marokkaanse stad uit de titel. Mooi als contrast tussen de oudere Europese cultuur en de jonge Arabieren, maar ook passend bij de serieuze ondertoon van de film en om te benadrukken het drietal zich vooral in Europa thuis voelt ook al liggen hun roots in Marokko.

7/10