Milestones (Robert Kramer & John Douglas, 1975)

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedin

milestones

Milestones is een drie uur en twintig minuten durend portret van de linkse Amerikaanse generatie en hun gevoel van deceptie na de roerige jaren zestig. De strijd tegen het establishment lijkt weinig te hebben opgeleverd en leeft in de herinnering als een serie incidenten, terwijl de revolutie juist een heel leven moet beslaan, zoals twee oude strijdmakker tijdens een wandeling concluderen.

De dertigers hebben moeite hun vooruitstrevende levensstijl een plek te geven in het dagelijkse bestaan. Sommige verblijven ver van het gewoel in een commune, anderen maken documentaires, doen aan acupunctuur of geven juridisch advies aan de minder bedeelden in de samenleving. Anderen kampen met de vraag hoe je de maatschappij kunt veranderen, als je al moeite hebt ordening te brengen in het eigen gezinsleven.

Een van de vele personages in de film heeft vanwege zijn acties in de gevangenis gezeten en probeert bij terugkomst een nieuwe richting te geven aan zijn bestaan. Hij vindt zijn appartement geblakerd terug. Zijn buren hebben enkele spullen kunnen redden, maar de man ziet de brand van zijn woning als een goede reden helemaal opnieuw te beginnen en neemt niets mee. Zijn vader is arts en biedt hem naast gratis medische controle ook financiële hulp aan voor een studie aan de medische faculteit. De zoon ambieert echter het bestaan van noeste handarbeider. Pottenbakken lijkt hem wel wat, al blijkt hij daar geen aanleg voor te hebben. Hij lijkt niet te horen dat vader, geïnspireerd door de protestacties van zijn zoon, in zijn dokterspraktijk korting geeft aan patiënten die het financieel minder hebben. Zo lijkt de strijd voor een betere wereld op microniveau al kleine resultaten te hebben opgeleverd.

Robert Kramer (1939-1999) en John Douglas voegen in hun documentaire archiefbeelden toe uit de bewogen jonge Amerikaanse geschiedenis. De toevoeging van geënsceneerde scènes stoort alleen bij twee knullig in beeld gebrachte actiescènes. Het echte leven is al spannend genoeg zonder een revolver te hoeven trekken, zoals een uitgebreid gefilmde geboorte in de climax van de film bewijst.

8/10