In Another Country (Hong Sang-soo, 2012)

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedin

anothercountry

Eindelijk is een film van Hong Sangsoo te zien in de Nederlandse bioscopen. Dat hebben we te danken aan distributeur Contact Film, maar nog veel meer aan de aanwezigheid van Isabelle Huppert. Zonder de Franse actrice zijn de vertelexperimenten van Hong Sang-soo in In Another Country lastiger aan de man te brengen.

De film begint bij een jonge Zuid-Koreaanse filmstudente die door omstandigheden langer dan gepland in de saaie badplaats Mohang moet verblijven. Ze doodt de tijd door drie korte scenario’s te schrijven met variaties op een bezoek van Française Anne, gebaseerd op een actrice die ze zelf ooit buiten het vakantieseizoen heeft ontmoet. Anne is beurtelings een Franse regisseuse, een vreemdgaande echtgenote van een rijke Zuid-Koreaan en een vrouw op zoek naar de zin van het leven. Elk verhaal is een variatie op dezelfde kleine gebeurtenissen, zoals een zoektocht naar een kleine vuurtoren, de vriendschap met een filmregisseur en zijn zwangere vrouw en de ontmoeting met een jonge atletische strandwacht.

In films van Sang-soo verloopt de communicatie tussen de verschillende seksen en verschillende generaties uiterst ongemakkelijk. Zuid-Koreaanse mannen en vrouwen hebben moeite met ongeschreven gedragsregels en raken gefrustreerd door traditionele beleefdheden. Door de toevoeging van een Europese actrices maken taalbarrières en cultuurverschillen de gesprekken in In Another Country extra problematisch. Zuid-Koreaanse mannen zijn pas openhartig als ze iets te veel gedronken hebben. Met een flinke slok soju op verliezen ze al hun reserves en laten ze opgekropte jaloezie de vrije loop. Geen wonder dat Anne zich aangetrokken voelt tot de schuchtere nuchtere strandwacht. Hij heeft geen drank nodig om te zeggen of te zingen wat hij voelt.

In Another Country is overduidelijk een film over film. Om het belang van de vertelconstructie te benadrukken maakt de camera al in de eerste dialoog expres een onhandige zoom. De camera zoomt later nog een paar keer opzichtig in. De schrijfster van de drie scenario’s kondigt in voice-over elke keer een nieuwe verhaalvariant aan.  Een paar desoriënterende droomscènes in een van de episodes wekken de indruk dat de studente het vak nog niet helemaal onder de knie heeft. Per episode lijkt het alsof Huppert haar spel aanpast, van realistisch naturel tot zelfbewust (over)geacteerd, alsof haar personage zich meer en meer bewust wordt dat ze deel uitmaakt van een constructie.

De kijker weet van begin af aan dat regisseur een spel speelt met vertelstructuren en dat maakt het lichtvoetige In Another Country iets minder aantrekkelijk dan Sang-soo’s vorige film The Day He Arrives. In die film uit 2011 mag de kijker gaandeweg zelf ontdekken dat er iets vreemds met het verhaal aan de hand is.

7/10