Het dienstmeisje heeft het gedaan: The Housemaid versus The Maid

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedin
The Housemaid

The Housemaid

De erotisch geladen Zuid-Koreaanse thriller The Housemaid (Im Sang-soo, 2010) is steriel en zo kil en koud als de sneeuw buiten het protserige landhuis van de rijke zakenman Hoon (Lee Jung-jae). Hij begint een lichamelijke relatie met de jonge, inwonende diensmeisje Eun-yi (Jeon Do-yeon), die de zorg heeft over zijn hoogzwangere echtgenote en hun dochtertje. Het uiterlijk overheerst in de film – de hoofdrolspelers zijn extreem mooi, het decorontwerp is het summum van koele perfectie en de fotografie houdt beeldcomposities obsessief strak in balans. Binnen die overheersende stijl zijn de personages dienstbaar aan een plot dat eindigt met een potsierlijke climax en een mysterieuze, gedroomde coda, inclusief raadselachtige verwijzing naar Marilyn Monroe. De film is ogenschijnlijk zo volmaakt, dat elke kleine onvolkomenheid een zegen is, en daar zijn maar weinig voorbeelden van aan te wijzen, zoals de figurant die over een gladde vloer uitglijdt en zich maar net in evenwicht kan houden.

The Maid

The Maid

Als je een geslaagde recente film over een huishoudster wilt zien, zoek dan naar het warmbloedige Chileense The Maid (Sebastián Silva, 2009). Het titelpersonage is de plompe veertiger Raquel (Catalina Saavedra). Ze zorgt al twintig jaar voor dezelfde rijke familie en woont bij hen in op een wijze die lijkt op vrijwillige huisarrest. Twintig jaar is lang, lang genoeg om bedwelmd te raken van de chemicaliën in de schoonmaakmiddelen waarmee ze dag in dag uit fanatiek poetst en boent, en lang genoeg om tot het vaste meubilair gerekend te worden, even onmisbaar als een geërfde koekoeksklok.

Het verhaal over de stapsgewijze manier waarop Raquel uit haar isolatie geraakt, wordt zonder bizarre plotwendingen verteld en de methodes die ze gebruikt om nieuwe, extra huishoudsters uit huis te houden, zijn zeer geestig. Het prettige aan The Maid is dat je telkens je mening moet bijstellen over de verschillende personages en dat het verhaal geen simpele moraal opdient. De tegenstelling met The Housemaid is wat dat laatste betreft immens.

The Housemaid 5/10 | The Maid 8/10