For Love’s Sake (Takashi Miike, 2012)

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedin

forlove

Op een paar uitzonderingen na slaat Takashi Miike de plank de laatste jaren behoorlijk mis, voor zover is te oordelen, want het valt niet mee het oeuvre van de notoire veelfilmer bij te benen. Van wat ik gezien heb maken alleen 13 Assassins (2010) en Hara-kiri: Death Of A Samurai (2011) een bevlogen indruk. Een van Takashi’s leukste films is de doldwaze horrormusical The Happiness Of The Katakuris uit 2001 (zie de trailer). Toen ik hoorde dat For Love’s Sake ook een musical is, keek ik deze maand met extra interesse uit naar de Blu-ray/DVD-uitgave op het Britse label Third Window Films.

For Love’s Sake is een East Side Story over een onmogelijke liefde tussen een rijk meisje en een straatschoffie. Waar The Katakuris eindigde met een klei-animatie, maakt deze film een wervelende start in de vorm van manga. In een grappige vroege scène houdt jonge vechtersbaas Makoto Taiga (Satoshi Tsumabuki) dansend en zingend een horde vijandige scholieren van zich af. De ongelikte en ongeleide Makoto heeft een beschermengel. Ze heet Ai Saotome (Emi Takei) en zij is verliefd op hem sinds hij in hun kindertijd een fataal ski-ongeluk wist te voorkomen. Sindsdien doet zij er alles aan om haar redder op het goede pad te brengen en neemt ze voor lief dat hij haar keer op keer teleurstelt met zijn ongeremde gedrag.

For Love’s Sake lijkt uit te draaien op een geflipte Japanse versie van Michael Jacksons videoclip bij de single Bad in de lengte van de Eurovisie Songfestivalfinale. Takashi lijkt echter halverwege de film te vergeten dat hij met een musical bezig is. De liedjes verdwijnen op de achtergrond ten gunste van langdurige knokpartijen door middelbare scholieren die, net als in Takashi’s Crows Zero (2007) en Crows II (2009), geen zin hebben voor hun examens te stampen en liever elkaar tot moes slaan. Er zijn geen liedjes meer om de botte actie te verluchtigen. Wat overblijft is Ai’s onvoorwaardelijke liefde voor Makoto, een liefde die steeds meer de vorm begint aan te nemen van een mentale aandoening.

5/10