Des Nouvelles De La Planète Mars (Dominik Moll, 2016)

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedin

De Franse regisseur Dominik Moll maakt sinds zijn debuut uit 1994 ongeveer elke vijf jaar een nieuwe speelfilm. Moll is een specialist in het opwekken van een ongemakkelijk gevoel, wat hem ook is gelukt met zijn nieuwste komedie Des Nouvelles De La Planète Mars. De film is aan de Nederlandse bioscopen voorbijgegaan, maar dankzij VOD-distributeur Walk This Way deze zomer wel thuis vanaf de bank te bekijken.

De hel, dat zijn de anderen, schreef Jean-Paul Sartre in 1943 in zijn toneelstuk Huis Clos (Met Gesloten Deuren). De veelvuldig geciteerde uitspraak is zeker van toepassing op de films van Dominik Moll. Dat Moll geïnteresseerd is in het werk van de Franse filosoof bleek al uit zijn debuutfilm Intimité (1994) die is gebaseerd op een kort verhaal van Sartre. De regisseur brak in 2000 internationaal door met de Hitchcockiaanse thriller Harry, Un Ami Qui Vous Veut Du Bien waarin de timide huisvader Michel (Laurent Lucas) een manier moet zien te bedenken om op beleefde wijze af te komen van de ongewenste vriendschap met oud-schoolgenoot Harry (een onderhuids dreigende Sergi López). Dezelfde Laurent Lucas wordt in Lemming (2005) als uitvinder Alain geconfronteerd met een duivelse Charlotte Rampling in de rol van de onbeschaamd onbeleefde Alice, de vrouw van zijn baas. Beide films maakten in de jaren nul deel uit van een reeks surrealistische Franse films over de horror van alledaagse aanvaringen, zowel in vertrouwde huiselijke sfeer als op de werkvloer.*

Na een historisch uitstapje over een zeventiende-eeuwse monnik in de iets minder interessante speelfilm Le Moine (2011) varieert Dominik Moll met Des Nouvelles De La Planète Mars (News From Planet Mars) weer op zijn vertrouwde thema’s. De gebeurtenissen en confrontaties vinden in deze komedie vaak ’s avonds plaats, maar de film is desondanks veel minder duister dan zijn voorgangers. Nog meer dan in Lemming is er ruimte voor intermezzo’s die zich buiten de realiteit afspelen. In de openingsbeelden droomt de gescheiden vader Philippe Mars (François Damiens) dat hij in een ruimtepak door het heelal zweeft. De droom keert regelmatig terug als teken dat Philippe het liefst zou willen vluchten uit zijn huidige aardse levenssituatie.

Des Nouvelles De La Planète Mars (François Damiens & Veerle Baetens)

De bijna vijftig jaar oude Philippe merkt dat hij de grip op zijn bestaan begint te verliezen. Hij is veroordeeld tot een bijrol in zijn eigen leven. Het lot duwt hem in een richting die hij niet op wil en hij ziet nauwelijks kans om de regie weer in eigen handen te nemen. De situatie is nog niet zo nijpend als die van Larry (Michael Stuhlbarg) in A Serious Man (Ethan & Joel Coen, 2009), maar het scheelt weinig. Een van de personages vergelijkt Philippe met een gorilla in een dierentuin die volgens een krantenbericht uit protest over zijn gekooide bestaan weigerde te bewegen en uiteindelijk aan de gevolgen van zijn passieve gedrag bezweek.

De hardwerkende vader zit vast aan zijn gezin met vroegwijze dochter Sarah (Jeanne Guittet), die vindt dat hij in de vorige eeuw is blijven hangen, en met puberende zoon Grégoire (Tom Rivoire), die zich verzet door onder meer geen vlees meer te eten. Op kantoor bepaalt de baas de werkzaamheden en wordt Philippe gedwongen in een aparte werkkamer toezicht te houden op het IT-project van de verwarde collega Jérôme (Vincent Macaigne). In tegenstelling tot Philippe laat Jérôme al zijn frustraties en neuroses volledig de vrije loop. Dat is niet zonder risico merkt Philippe wanneer tijdens een woede-uitbarsting van Jérôme een groot hakmes zijn kant opvliegt. Hij merkt niet lang daarna ook dat non-conformistisch gedrag een bevrijdende werking kan hebben.

Des Nouvelles De La Planète Mars (Vincent Macaigne in de rol van Jérôme)

Acteur François Damiens wordt vanwege de passieve houding van zijn personage gedwongen zich in te houden. Dat is wel zo prettig, want hij had in eerdere komedies iets te vaak de neiging om zijn kenmerkende overdreven grijns het meeste werk te laten doen. Damiens neemt ditmaal voor het merendeel de rol van aangever op zich, vooral in zijn scènes tegenover de drukke Vincent Macaigne. Macaigne zoekt met zijn maniakale spel de grenzen op. Hij wordt in de tweede helft van de film in toom gehouden door actrice Veerle Baetens (bekend van The Broken Circle Breakdown) in de rol van de neurotische Chloé, de vrouw op wie Jérôme verliefd is geworden tijdens een kort verblijf in een psychiatrische kliniek.

De rol van Philippe als speelbal van het lot levert meerdere geslaagde pijnlijke grappen op. Na een incident op de kantoorvloer neemt ook het absurdisme toe, onder andere in de vorm van overleden ouders die als komisch duo commentaar komen leveren. De al of niet goede afloop van de film hangt af van Philippes bereidheid om de ontregeling in het bestaan te accepteren of zelfs te omarmen. Zijn voorliefde voor de anarchistische humor van The Marx Brothers is een pre.

Des Nouvelles De La Planète Mars (Tom Rivoire, François Damiens & Jeanne Guittet)

Des Nouvelles De La Planète Mars is een van de Europese komedies in de catalogus van Walk This Way. Enkele andere films in het zomerpakket zijn Nicht Mein Tag met Moritz Bleibtreu en Miss Sixty met Iris Berben.

7/10


* Check binnen dit subgenre vooral de films La Moustache (Emmanuel Carrère, 2005) en De Particulier À Particulier (Brice Cauvin, 2006).

One thought on “Des Nouvelles De La Planète Mars (Dominik Moll, 2016)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *