Cashback (Sean Ellis, 2006)

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedin

cashback

Manipulatie van tijd in film hoeft niet met hulp van machines of ongrijpbare geheime krachten. Soms neemt de scriptschrijver het initiatief door bijvoorbeeld het verhaal om te keren en het achterstevoren vertellen zoals in Memento, Irréversible en 5×2. Soms neemt een personage zelf de macht over tijd in handen en laat hij die bevriezen zoals in Cashback. Deze gave werd in 1994 al eens uitgewerkt in het aantrekkelijk ondeugende literaire werk The Fermata. Er zijn zoveel edelmoedige en zinvolle dingen te bedenken die te doen zijn terwijl de rest van de wereld geduldig op je wacht. Auteur Nicholson Baker vertelt in het eerste hoofdstuk van zijn boek wat de mogelijkheden zijn van een wereld die stilstaat: I’ll be able to spend private hours, or even years, satisfying any fleeting intellectual curiosity while the whole world waits for me. In plaats van zijn intellect te verrijken zet Baker de wereld stil om mooie vrouwen van hun kleren te ontdoen.

Het filmische alter ego van Nicholson Baker is Ben Willis (Sean Biggerstaff). Ben komt in Cashback op hetzelfde idee als Baker. De jonge kunstacademiestudent bewondert de ontklede lichamen met het oog van een schilder. Na het knallend uit elkaar vallen van de relatie met zijn vriendin kan Ben de slaap niet vatten en werkt hij ’s nachts in een supermarkt om zijn slapeloosheid terug te verdienen. Om alle tijd te hebben voor het uittekenen van jonge vrouwelijke welvingen (alles beter dan dat oude, scheten latende blote mannenmodel tijdens tekenles) zet hij de tijd stil en maakt hij tussen de blikgroente, pastapakken en andere levensmiddelen tekeningen van nietsvermoedende, onvrijwillige modellen achter hun boodschappenwagen. In flashbacks, die schijnbaar zonder montage aan het heden zijn gekoppeld, vertelt Ben ondertussen in uitgebreide voice-over over zijn eerste liefdes.

Een nieuwe liefde biedt zich aan: het snoezige blonde kassameisje Sharon (Emilia Fox). Het verhaal van Ben levert in de eerste helft van Cashback in meerdere opzichten mooie plaatjes op. Daarna is het helaas over met de pret en is de tijdmanipulatie slechts bijzaak in een vrij platvloers verhaal. In de tweede helft wordt de Britse film geplaagd door flauwe humor en buitensporig vertolkte karikaturen met supermarktbaas Jenkins (Stuart Goodwin) en kungfu-collega Brian (Marc Pickering) als dieptepunten. Het voelt aan alsof twee verschillende films aan elkaar geplakt zijn, wat niet vreemd is, want de lange speelfilm Cashback is de uitgerekte versie van de korte film Cashback uit 2004. Regisseur Sean Ellis had zich beter tot die korte versie kunnen beperken.

De korte Cashback is te bekijken op Daily Motion.