Boyhood (Richard Linklater, 2014)

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedin

boyhood1

Over het alom bejubelde Boyhood is al zoveel gezegd dat het weinig zin heeft om ook op mijn beurt uitgebreid op de film in te gaan. Het was een van de films waar ik dit jaar erg naar uitkeek en waarvan ik hoge verwachtingen had, verwachtingen die helemaal zijn waargemaakt. Twaalf jaar lijkt weinig voor te stellen in een doorsnee mensenleven, maar stop die jaren binnen 165 minuten en je hebt een epos in handen.

Regisseur Richard Linklater is gefascineerd door tijd en hoe het verloop van tijd wordt ervaren, zowel door zijn personages als door de mensen die naar zijn films kijken. Veel van zijn films spelen zich af binnen een dag of in real time. In de Before-trilogie (1995-2013) zien we hoofdpersonages Jesse en Celine verspreid over achttien jaar ouder worden en in de droomfilm Waking Life (2001) lijkt tijd afwezig of in ieder geval ongrijpbaar. Schrijver Jesse (Ethan Hawke) fantaseert in Before Sunset over een roman die zich afspeelt binnen de duur van een popliedje. Time is a lie, is Jesse’s conclusie.

In Boyhood worden twaalf jaren uit het leven van de jonge Mason samengevat tot een film van twee uur en drie kwartier. Door hoofdrolspeler Ellar Coltrane en de andere acteurs daadwerkelijk twaalf jaar ouder te zien worden, zullen veel kijkers de fictie als werkelijkheid ervaren, zelfs in de wetenschap dat Patricia Arquette en Ethan Hawke bekende acteurs zijn. Door de bijzondere manier waarop de film is gemaakt merkt de kijker ook extra sterk dat het leven door de vingers glipt en zo voorbij is. Er is niet of nauwelijks een moment om even stil te staan en het heden te ervaren. Als Mason zich bewust wordt van het heden is de film voorbij.

boyhood2

Richard Linklater is een fan van de Ierse schrijver James Joyce. Zoals David T. Johnson in de inleiding van zijn studie over Richard Linklater (uitgegeven door The University Of Illinois Press) al opmerkte spelen meerdere films van Linklater zich net als Joyce’s boek Ulysses (1922) af binnen een dag, wordt er in Slacker (1991) voorgelezen uit Ulysses, vindt Before Sunrise plaats op 16 juni (Bloomsday) en wordt de boekpresentatie aan het begin van Before Sunset gehouden in de Parijse boekwinkel Shakespeare and Company, de oorspronkelijke uitgever van Ulysses. Met een beetje fantasie kun je films van Linklater vergelijken met het werk van Joyce. Slacker is een combinatie van Dubliners (1914) en Ulysses en de beeldexperimenten in Waking Life en A Scanner Darkly (2006) doen denken aan de taalexperimenten in Finnegans Wake (1939). Boyhood is Linklaters variatie op A Portrait Of The Artist As A Young Man (1916).

10/10

One thought on “Boyhood (Richard Linklater, 2014)

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *