Battle In Outer Space / Uchu Daisenso (Ishirô Honda, 1959)

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedin

Battle In Outer Space

Zat de wereld maar zo eenvoudig in elkaar als in de films van Ishirô Honda. Als deze Japanse regisseur nog had geleefd, zou ik hem graag de leiding hebben gegeven over de klimaattop in Kopenhagen. In zijn aanwezigheid spreken alle delegatieleden vloeiend Japans en bestaan er geen meningsverschillen over de te varen koers. De resultaten van zijn aanpak zijn onder meer te zien in Battle In Outer Space. In deze de sciencefictionfilm (dit jaar in Amerika uitgebracht in een box samen met de films Mothra en The H-Men) loopt de wereld gevaar door een dreiging van buitenaf, in de vorm van vliegende schotels die, bestuurd door Teletubbies in strak zittende ruimtepakjes, ons aanvallen vanaf hun tijdelijke basis op de maan. Toevallig heeft Japan net een effectief lasergeweer uitgevonden en staan er, dankzij de vereende krachten van de wereldmachten, twee raketten van het merk Kuifje klaar om op en rondom de maan een tegenoffensief in te zetten.

Zoals helaas gebruikelijk zet Honda zoveel personages in, dat het voor de toeschouwer erg lastig, zo niet onmogelijk is enigszins emotionele betrokkenheid te voelen bij de gebeurtenissen. Door de seksloze ruimtepakken komt ook de geforceerd toegevoegde liefdesrelatie tussen twee Japanse hoofdrolspelers niet tot leven. Battle In Outer Space blijft iets aandoenlijks koddigs hebben, ondanks de ernst waarmee Honda en zijn acteurs de actie opdienen.