Atlantic. (Jan-Willem van Ewijk, 2014)

Facebooktwittergoogle_pluspinterestlinkedin

Atlantic1

De jonge Marokkaanse visser Fettah (Fettah Lamara) probeert op een windsurfboard de grote oversteek te maken van Noord-Afrika naar West-Europa. Hij staat symbool voor de vele emigranten die per boot het Westen proberen te bereiken om daar een beter bestaan op te bouwen. Atlantic. is echter meer dan een film over een actueel onderwerp.

Fettah is al onderweg voordat alle openingscredits van Atlantic. zijn gepasseerd. De getalenteerde surfer trotseert de hoge oceaangolven en de blaren op zijn handpalmen. Hij rust uit langs de kust nabij Casablanca en krijgt eten aangeboden van een oude visser (Idriss Karimi). De visser doet hem denken aan zijn vader. ’s Nachts droomt hij van thuis en het visserswerk dat hij deed met zijn vader en jongere broer. De film wisselt de reis af met flashbacks naar het dorpsleven dat Fettah heeft achtergelaten.

De visserij levert te weinig op om van te leven. Om rond te komen verhuurt de familie een gedeelte van hun huis aan toeristen. De bevriende Nederlandse windsurfer Jan (gespeeld door regisseur Jan-Willem van Ewijk) is een regelmatige gast. Tijdens zijn laatste verblijf neemt hij Alexandra (Thekla Reuten) mee. Fettah voelt zich zeer tot haar aangetrokken. Ze is voor hem om meerdere redenen een onbereikbaar doel, niet alleen omdat ze vermoedelijk de vriendin is van Jan, maar ook omdat ze na een paar weken terugkeert naar haar verre thuisland. De riskante reis van Fettah komt voort uit zijn verlangen naar haar aanwezigheid.

Atlantic2

Jan-Willem van Ewijk gebruikt een vertelvorm die hij gedeeltelijk heeft afgekeken van Terrence Malick, met een hoofdrol voor het landschap in combinatie met de voice-over van het hoofdpersonage, begeleid door stemmige klassieke muziek en een enkele keer gefilmd onder de rode gloed van laag zonlicht. De stem van Fettah richt zich in de fluisterende, gefragmenteerde voice-over tot zijn jonge nichtje Wisal (Wisal Hatimi) en later tot zijn overleden moeder die lang geleden verdronk in de oceaan. Alexandra is voor hem de verpersoonlijking van de afwezige moeder. Zijn verlangen naar de Europese vrouw is daarom in grote mate ook een verlangen naar de moeder en (onbewust) naar de dood.

Het thema van Atlantic. is universeler dan enkel het actuele gegeven van de vele Afrikaanse emigranten die de oversteek wagen op zoek naar geluk in het Westen. De film gaat over het verlangen naar het onmogelijke. De overtocht van Fettah is vooral een spirituele reis. De afstand die hij probeert te overbruggen is oneindig groter dan de 300 kilometer die hem scheidt van het Europese vasteland.

8/10

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Vereiste velden zijn gemarkeerd met *